Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Miért páváskodnak iPhone-nal a férfiak?

2015. július 11. 08:00 - Meskó Norbert

iphone.jpg

Az evolúciós elméletalkotókat már a kezdetektől foglalkoztatták a természetes kiválasztódás teóriájával nehezen megmagyarázható jelenségek, mint például a páva farktolla. Köztudott, hogy számos állatfaj hímjének, így a pávának is, olyanfajta figyelemfelkeltő, rikító, vagy méreteiben túlzó a fizikai megjelenése, amely éppenséggel megnehezíti a túlélést, nemhogy segítené azt. Ezek a feltűnő jellegek tehát nem magyarázhatóak a természetes szelekcióval, hiszen gyakran éppen ezek keltik fel a ragadozók figyelmét. Egyszerűen nem érvényes rájuk az a fajta evolúciós „gazdaságosság”, amely más szervekre általában igen. Inkább egyfajta pazarlásról beszélhetünk, hiszen olyan költséges szervekről van szó, amelyek kifejlesztése energetikai értelemben kifejezetten sokba kerül az egyednek (pl. faroktoll). Akkor mégis miért alakultak ki a hímeken ezek a (túlélés szempontjából) hátrányos, ugyanakkor pompázatos ornamentikák? Mert ez tetszik a nőstényeknek. A hátrányelv (handicap principle) szerint ugyanis a költséges jelzés hordozója különleges rátermettségét bizonyítja, hiszen ezzel a költséggel együtt is életben képes maradni legalább addig, amíg a szaporodásra esélyük nyílik.

Az emberi társadalmakban a hivalkodó luxuscikk birtoklása azt mutatja, hogy a tulajdonosa számára a napi megélhetéshez szükséges dolgok beszerzése nem jelent problémát. Ezért a luxuscikkekre fordított nagyobb mértékű anyagi erőforrás arra szolgál, hogy demonstrálja tulajdonosa vagyonát és társadalmi helyzetét. Így a túlzó, hivalkodó, pazarló fogyasztás azt is jelzi, hogy az egyén nagy mennyiségű erőforrás birtokában van, ez pedig szexuálisan vonzó jelzés. Az emberi faj esetében is. A kutatók érdekes nemi különbségeket találtak az ember „feltűnő fogyasztásában” (pazarló vásárlásában). A nők elsősorban azért költenek pazarló jellegű luxusholmikra, hogy nőtársaik számára jelezzék státuszukat, vagyoni helyzetüket. A férfiak ezzel szemben azért szórják a pénzt, hogy felkeltsék a nők érdeklődést. Azért, hogy vonzóvá váljanak a gazdagságot jelző luxuscikkek birtoklása és a költekező viselkedés által. Tehát a nők és férfiak számára eltérő (nem feltétlenül tudatos) motivációk vezethetnek a feltűnő fogyasztáshoz.

Korábbi vizsgálatok azt is feltárták, hogy a párkapcsolati jelzések és a párválasztási stratégiák miként befolyásolják a pénzköltési viselkedést. Eszerint a férfiak feltűnő fogyasztása főként azt kommunikálja, hogy éppen rövid távú párkapcsolatban érdekeltek. Két német kutató, Christine Hennighausen és Frank Schwab (University of Wuerzburg) azt feltételezte, hogy a párkapcsolati státusz egyéb hatást is gyakorolhat az un. feltűnő fogyasztásra. Hiszen egy elkötelezett párkapcsolatban élve csökken a szervezet férfi nemi hormon (tesztoszteron) szintje, amely egyébként összefügg a férfiak párkapcsolati státusz jelzésének motivációjával is. Egy néhány éves tanulmány szerint szingliként vagy nem elkötelezett párkapcsolatban élve megnő a férfiak feltűnő fogyasztásra való nyitottsága, amely a potenciális partner érdeklődésének felkeltésére szolgálhat.

Hennighausen és Schwab (2014) online kérdőívét 352 résztvevő töltötte ki (229 nő). A kutatók azt találták, hogy a rövid távú párkapcsolat iránti nyitottság összefügg az okostelefonnal kapcsolatos feltűnő fogyasztással. A szingli és a nem elkötelezett párkapcsolatban élő férfiak inkább tervezték, hogy luxuskategóriás okostelefont (pl. iPhone-t) vásárolnak, mint azok, akik elkötelezett párkapcsolatban éltek. Persze ezek az eredmények nem azt jelentik, hogy a férfiak csak azért vásárolnak luxustermékeket, hogy rövid távú partner találjanak maguknak. Mindenesetre az alacsonyabb státuszt hirdető, olcsóbb termékek vásárlása jelezheti a férfi képességét a megtakarításra, az erőforrások hosszú távú összegyűjtésére. Ezek pedig olyan tulajdonságok, amelyeket a nők a hosszú távú kapcsolatban értékelnek nagyra a férfiakban.

A hosszú távú partner megtalálása a nők számára komoly kihívás volt az evolúció során, amikor az apai szülői viselkedés (védelem, erőforrások megszerzése, megosztása, stb.) híján az emberi utódok túlélési esélyei igen alacsonyak voltak. Ezért a nők napjainkban is igen érzékenyek a hosszú távú partner megjelenés-béli és viselkedéses szignáljainak azonosítására. A modern világban a vásárlói viselkedés is egy olyan terület, amely alkalmas lehet a férfiak hosszú távú és rövid távú párkapcsolati törekvéseinek azonosítására. Természetesen további vizsgálatokra lesz szükség, hogy pontosabb képet kapjunk a témáról.

Forrás: Hennighausen, C., & Schwab, F. (2014). Relationship Status Moderates Men’s Conspicuous Consumption of Smartphones. Letters on Evolutionary Behavioral Science, 5(2), 13-16.

Disclaimer: Köszönjük "zombizan" nevű olvasónk értékes kommentjét, amelynek két sorát beleírtuk a szövegbe, mert lényeges elemeket emelt ki hozzászólásában.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://paleoszex.blog.hu/api/trackback/id/tr307617370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.