Felnőtt tartalom!

Elmúltam 18 éves, belépek Még nem vagyok 18 éves
Ha felnőtt vagy, és szeretnéd, hogy az ilyen tartalmakhoz kiskorú ne férhessen hozzá, használj szűrőprogramot.

A belépéssel elfogadod a felnőtt tartalmakat közvetítő blogok megtekintési szabályait is.

Miért akarunk kozmetikai műtétet?

2018. április 24. 09:27 - Meskó Norbert

svetlana.jpg

Miért mennek az emberek plasztikai sebészhez? A kérdés viszonylag egyszerű, a válasz azonban már cseppet sem az. A szépészeti műtétet vállalok leggyakrabban azt mondják, hogy saját maguk miatt végeztetnek szépészeti beavatkozást. Vajon mennyire vehetjük komolyan ezt a választ? Hiszen ez azt jelenti hogy a szépségfokozó műtét előnyös hatását csak az élvezi, akin a beavatkozás történik, a környezetre (pl. a párkapcsolati partnerre vagy riválisokra) pedig nincs semmilyen hatással. Lehet, hogy a plasztikai műtétet végző nő (vagy férfi) nem észleli a környezetéből - a médiából, a hirdetésekből - ránehezedő, a műtét elvégzésére sarkaló nyomást? Egy újabb svájci kutatásban (Ashikali, Dittmar, & Ayers, 2017) azt találták, hogy a kozmetikai műtétek iránti nyitottság cseppet sem olyan egyszerű motivációból áll, ahogy azt korábban képzeltük.

Női és férfi résztvevőket is várunk kozmetikai műtéttel kapcsolatos kutatásunkba. Feladat: névtelen online kérdőív-kitöltés, Időtartam: 10-13 perc. Kattintson ide a kérdőív eléréséhez!

Hazánkban a kozmetikai beavatkozások képei általánosan elterjedtek. A kábeltévés sorozatokban, a magazinokban, a közösségi oldalakon, a multiplakátokon számos hirdetés látható, amely szépségnövelő beavatkozásokat reklámoz. Ha valaki egy ilyen szolgáltatást szeretne igénybe venni, könnyűszerrel kiválaszthatja a számára megfelelőt. Azonban más európai országokban eltérő beállítódással lehet találkozni. A kozmetikai sebészet reklámozása az Egyesült Királyságban hazánkhoz hasonlóan meglehetősen elterjedt, Ugyanakkor Svájcban igen ritka, Olaszországban és Franciaországban pedig tilos.

Eleni-Marina Ashikali, HelgaDittmar és Susan Ayers (2017) a Neuchâtel Egyetem munkatársai 145 egyetemista nő toboroztak, akiket véletlenszerűen négy csoportra osztottak. Mindegyik csoportnak hirdetéseket mutattak, de a hirdetések eltérő információt tartalmaznak. Az első csoport kozmetikai klinikák reklámját látta különböző vonzó nő modellekkel. A második csoport ugyanezeket a képeket látta, azzal a különbséggel, hogy akciós árajánlat szerepelt rajta: 700 svájci frankkal olcsóbb az első beavatkozás. A harmadik csoport ugyanezeket a képeket látta, de az akciós ár helyett egy olyan leírást olvashatott, amely felhívta a figyelmet a lehetséges kockázatokra: vérzés, fertőzés, hegesedési problémák. A negyedik csoport egy olyan kontrollcsoport volt, amely egy virágküldő cég hirdetését látta, itt nem volt szó kozmetikai beavatkozásról.

Mindezek után a résztvevők kitöltöttek néhány kérdőívet. Az egyik egy testkép kérdőív volt, a másik egy materialista értékeket mérő kérdőív volt. Ez azt méri, hogy az egyén mivel próbálja növelni az önbecsülését: inkább a pénzzel, az anyagiakkal, a népszerűséggel, vagy inkább egy adott közösséghez való tartozással, esetleg egyéb belső értékekre teszi a hangsúlyt. Emellett kitöltöttek még egy kérdőívet, amely a kozmetikai műtétekre  való nyitottságot méri.

1469985143_13872712_1823431697893213_8451137997417116298_n.jpg
A tehetség nem elég? Az Index.hu egyik blogja éppen a napokban számolt be egy olyan énekesnői karrierről, amelyben valószínűleg jelentős szerepet játszott, hogy az énekesnő hajlandó volt magát alávetni a nyugati szépségideál külső megjelenést hangsúlyozó elvárásainak.
Az eredmények azt mutatták hogy a kozmetikai műtétek reklámjainak kitett nők aktuális testképe és ideális testképe között nagyobb eltérés volt, mint a kontroll csoportban. 44% arra vágyott hogy soványabb legyen, 68% pedig arra vágyott, hogy valamilyen módon vonzóbb legyen. Akik virágszállító cég hirdetését láttak mindössze 21% szeretett volna soványabb lenni, és 24% szeretett volna valamilyen értelemben vonzóbb lenni. Úgy tűnik, hogy a plasztikai műtétek reklámjai miatt a nők rosszabbul érezték magukat a bőrükben és elégedetlenebbek lettek saját magukkal. A további elemzés azonban megmutatta hogy a reklámoknak nem volt közvetlen hatása a kozmetikai műtétek iránti nyitottságra (csak a saját magukkal való elégedetlenségre).

Amikor a kutatók összehasonlították a materialistább és a kevésbé materialista beállítódású nők válaszait, azt találták, hogy nincs köztük eltérés abban, hogy milyen előnyősnek tekintik a magukra nézve a kozmetikai műtétet, amikor a szépségklinikai reklám hatása alatt voltak. Viszont abban a csoportban, ahol virágüzlet reklámját nézték a nők, a materialistább résztvevők inkább látták előnyösnek a szépségplasztikát, mint a kevésbé materialista nők. A hirdetések hatására az anyagiasabb nők kevésbé lelkesedtek a kozmetikai műtétekért, míg a kevésbé anyagias nőket inkább érdekelték a beavatkozások.

Továbbá az anyagiasabb és a kevésbé anyagias nők között nem volt eltérés a műtét előnyeinek észlelésében, amikor az operáció kockázatait is bemutatták. Az anyagiasabb értékrendűek azonban pozitívabb attitűdöt mutattak a beavatkozással kapcsolatban, amikor bemutatták az akciós pénzügyi ajánlatra vonatkozó hirdetést. A kutatók szerint ez az eredmény összefügg a materiálisabb nők pénzügyi információ iránti érzékenységével: ezen keresztül az akciós műtét vonzóbbá vált.

Összességében tehát a kozmetikai műtétek reklámjaival való találkozás fokozta a nők saját testsúllyal és megjelenéssel kapcsolatos elégedetlenségét. Az anyagiasabb értékrendű nők számára kevésbé tűnt előnyösnek a kozmetikai műtét, amikor a reklámot látták vagy a kockázatokról olvastak, de vonzó lehetőségnek tűnt, amikor az akciós árakról tájékozódtak. A megjelenésükkel elégedetlenebb nők kevésbé vették fontolóra a műtétet a kockázati információk hatására, mint az akciós árak ismeretében. Ennek a kutatásnak az eredményei felhívják a figyelmet arra, hogy milyen meghatározó szerepe lehet a médiának és a reklámoknak a kozmetikai műtétekkel kapcsolatos beállítódásunk kialakulásában.

Forrás: Ashikali, E.-M., Dittmar, H., & Ayers, S. (2017). The impact of cosmetic surgery advertising on Swiss women’s body image and attitudes toward cosmetic surgery. Swiss Journal of Psychology, 76(1), 13–21. doi:10.1024/1421–0185/a000187

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://paleoszex.blog.hu/api/trackback/id/tr3513856974

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.